header header
header header header v
header RSCA header header header
header header
header header
header header
header header header
    FAQ  |  Zoeken  |  Gebruikerslijst  |  Gebruikersgroepen  |  Profiel header
header header
header header header header header header header
Dubbelinterview Boussoufa - Defour n.a.v. Standard - RSCA

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    RSCA -> En de rest...
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jevath
*Site Admin*
*Site Admin*


Geregistreerd op: 11 Aug 2008
Berichten: 143

BerichtGeplaatst: 26-09-2008 16:38:15    Onderwerp: Dubbelinterview Boussoufa - Defour n.a.v. Standard - RSCA Reageren met citaat

Citaat:
Defour en Boussoufa: 'Wij zijn gewoon goede voetballers'

Steven Defour en Mbark Boussoufa, Gouden Schoenen, boegbeelden en grootverdieners van het Belgische voetbal

Als boegbeelden van Standard en Anderlecht zouden ze elkaars tegenpolen moeten zijn. Maar in het eerste dubbelinterview dat ze samen geven lijken Steven Defour (20) en Mbark Boussoufa (24) wel twee handen op één buik. 'Mbokani is de beste spits van België', zeggen beiden. En: 'Standard is nog beter dan vorig jaar.' Maar ook: 'Dat wil niet zeggen dat Standard vanavond favoriet is.'
Een interview met de twee Gouden Schoenen van Standard en Anderlecht? Steven Defour (winnaar in 2007) en Mbark Boussoufa (2006) hoefden niet lang na te denken over het voorstel van onze krant. Wie ze broederlijk naast elkaar ziet zitten op een bank in een Brusselse taverne, elkaar gelijkgevend op bijna elk gespreksonderwerp, zou nooit vermoeden dat de twee elkaar nooit eerder ontmoetten buiten het veld. En nog minder dat ze tijdens een vorige Standard-Anderlecht neus aan neus tegen elkaar stonden op te brullen.

En wij die dachten dat jullie kemphanen waren?

Boussoufa: 'Dat hoort erbij in zo'n match, hé.'

Defour: 'Het was een reactie na een actie. In zo'n match spelen heel veel belangen. Na de wedstrijd was dat totaal vergeten. Hij is een goede voetballer en ik ben een goede voetballer. Dan kom je tegenover elkaar te staan.'

Hoe hoog schatten jullie elkaar in?

Boussoufa: 'Steven is heel erg spelbepalend. Hij is de man die vanuit het middenveld de opbouw verzorgt. Ik ben op een andere manier spelbepalend. Door voorin het verschil te maken en assists te geven.'

Defour: 'Als er iets moet gebeuren op Anderlecht wordt er altijd naar Boussoufa gekeken. Vorige vrijdag tegen Charleroi ook nog. Mbark geeft een center en Jelle Van Damme kopt de bal binnen. Ik speel lager, ik moet meer van achteren uit voetballen. Bij Anderlecht heb je verdedigers die dertig veertig meter kunnen oprukken en dan een goede pass geven. Bij Standard is dat niet het geval. Dus moet de spelverdeler lager komen voetballen om de aanvoer naar de spitsen goed te krijgen.'

Hebben jullie een gebrek aan lengte of kracht nooit als een nadeel ervaren?

Defour: 'De echt grote en sterke ploegen hebben allemaal pocketvoetballers. Barcelona won de Champions League met Iniesta, Xavi, Deco. Spanje werd Europees kampioen met allemaal kleine middenvelders.'

Boussoufa: 'Alleen mijn tegenstanders klagen omdat ik te gemakkelijk val. Maar ik kan er ook niet aan doen. Als ik word omgeduwd door een type Van Damme of Wasilewski dan val ik. Ik kan met dat soort jongens niet concurreren als het om kracht gaat.'

Van Mbark wordt gezegd dat hij zich gemakkelijk laat vallen. Stoor jij je daar aan, Steven?

Defour: 'Als je geraakt wordt, moet je liggen. Ik denk dat Bous altijd wel geraakt wordt als hij valt. Licht of hard maakt niet uit. Als je natuurlijk een match wil winnen, dan erger je je daar wel eens aan.'

Mbark: 'Weet je waar ik me aan erger? Dat er zoveel domme overtredingen op mij worden gemaakt. Meestal gebeurt het in fases waarin ik niets kan doen met de bal. '

Jullie hebben elk een Gouden Schoen. Zijn er dingen die jullie elkaar benijden?

Defour: 'Ik wil graag Mbarks korte dribbel. Hij kan een man heel gemakkelijk uitschakelen op een korte ruimte. Bij mij is het meer kappen en draaien, bij hem een dribbel en een schijnbeweging.'

Boussoufa: 'Ik vind de manier waarop Steven voetbalt heel slim. Hij loopt perfect tussen de linies. Dat is geen jaloezie, maar wel bewondering.'

Mbark, vorig seizoen zei je dat Hassan voor jou de Gouden Schoen was en niet Steven.

Boussoufa: ' Ik vond dat Hassan de trofee moest krijgen, maar ik heb ook gezegd dat Steven de Schoen verdiende. Ik was eerlijk. Het is normaal dat ik voor mijn ploegmaats opkom. Steven zou ook liever hebben dat een ploegmaat wint, niet?'

Had dat opstootje op het veld met die uitspraken te maken?

Defour: 'Niet per se die uitspraak. Standard had het moeilijk met verschillende uitspraken van spelers van Anderlecht. We waren zo opgenaaid tijdens die match dat we niet konden verliezen. De spelers van Anderlecht zeiden dat we bang moesten zijn en zo.'

Boussoufa: 'Met die uitspraken probeerden we de druk bij Standard te leggen. Psychologische oorlogsvoering. Maar het is niet goed uitgedraaid. Sommige jongens hebben overdreven en Standard heeft dat goed opgevangen. Nu pakken we het anders aan. We zwaaien geen lof, we zeggen de waarheid. Iedereen in België zegt dat Standard goed bezig is. Voor mij is Standard zelfs sterker dan vorig jaar.'

Klopt dat Steven? Ook na het vertrek van Fellaini?

Defour: 'Ik vind van wel omdat de ploeg voor de rest niet veranderd is en we allemaal rustiger zijn geworden. De druk om kampioen te worden is weg. Een nieuwe trainer is ook niet slecht. De meeste ploegen hebben het in het jaar na een titel moeilijk om te bevestigen. Maar bij ons is er nog veel progressiemarge. Iedereen wordt elk jaar sterker. Dat wil daarom niet zeggen dat je dit jaar kampioen wordt of vrijdag van Anderlecht wint. Het wil alleen maar zeggen dat het goed zit in de hoofden van de spelers.'

Hoe zit het in de hoofden bij Anderlecht, Mbark?

Boussoufa: 'Goed. Zo is dat als je wint. De Europese uitschakeling was een dreun, maar je moet verder. We zijn nu goed aan de competitie begonnen. Vorig seizoen niet. We spelen nu nog niet ons beste voetbal, maar we pakken wel de punten.'

'Weet je wat ik een van de sterkste punten vind van Standard? Dat ze allemaal fitte spelers hebben. Twee jaar geleden hadden wij ook een uitgebreide fitte kern met Frutos, Tchité, Hassan, Mbokani. Topspelers waarvan er altijd één of twee op de bank moesten zitten. Op dit moment heeft Anderlecht dat niet meer. We hebben vier spitsen en ze zijn allemaal geblesseerd.'

Hoe jammer is het dan dat Mbokani niet meer bij Anderlecht is?

Boussoufa: 'Ik begreep er niks van. Toen Mbokani wegging, zei ik al: hoe kan die nu weggaan bij Anderlecht ? Dat moet je natuurlijk aan de club vragen. Ik had hem in ieder geval nooit laten gaan.'

Defour: 'Toen ik hem met Anderlecht zag spelen, viel hij altijd sterk in en scoorde hij. Ik was blij dat hij naar ons kwam. Als je ziet wat die jongen allemaal kan op training Op het eerste gezicht zou je het hem niet geven, maar je kan hem gewoon niet van de bal zetten.'

Is Mbokani de beste spits van België?

Boussoufa: 'Absoluut. Hij is heel nuttig. Hij kan een bal goed bijhouden - het maakt niet uit wie in zijn rug zit. Zelfs tegen Liverpool. Skrtel, Hyypia hield hij af.'

Defour: 'Hij is de beste. Nu voelt hij zich zelfs zo goed dat hij mee komt verdedigen. Hij barst van het vertrouwen.'

Steven, begrijp jij dat Anderlecht zo afhankelijk is van Frutos?

Defour: 'Hij is zo belangrijk geworden omdat Anderlecht hem zo belangrijk heeft gemaakt en in functie van hem is gaan voetballen. Onbegrijpelijk, want ze hebben ook andere spitsen die er op een bepaald moment voor spek en bonen bij liepen. Bij Anderlecht valt altijd weer de naam Frutos. Wachten op Frutos, Frutos is geblesseerd, Frutos komt terug Terwijl Serhat Akin het vorig seizoen op een bepaald moment ook niet slecht deed.'

Klopt het dat jullie in de speelstijl-Frutos vastzitten, Mbark?

Boussoufa: 'Ik heb liever een spits als Tchité dan Frutos of Bulykin. Zo iemand kan ik diep sturen, daar kan ik voorzetten op geven. Zo'n spits is eigenlijk wat Anderlecht de laatste jaren het meeste heeft gemist. Wij hadden Tchité in één fantastisch jaar en toen was hij weg. Standard heeft nog altijd Jovanovic, Mbokani en De Camargo. Frutos is belangrijk met zijn goals, maar hoe vaak hebben we daarvan kunnen profiteren? Hij is heel vaak geblesseerd. Op dit moment heeft Anderlecht gewoon geen spitsen. Geen enkele spits heeft twee matchen op rij gespeeld.'

Wat moet dat dan straks op het veld geven?

Boussoufa: 'Standard mag dan beter zijn, dat betekent niets voor de wedstrijd. Toppers worden op details beslist.'

Defour: 'Dat klopt. In elke Standard-Anderlecht wordt er gebikkeld, maar ook goed gevoetbald. Als thuisploeg moeten wij proberen te winnen. Een zege zou belangrijk zijn voor het vertrouwen, maar voor de rest wordt er niets beslist. Op dit moment zijn er drie grote favorieten: Standard, Anderlecht en Club Brugge. Pas in de loop van het seizoen kun je zien wie de grootste favoriet is.'

Boussoufa: 'Het zijn niet de toppers die beslissen over de titel. Er staan maar drie punten op het spel.'

Steven, zie jij jezelf ooit voor Anderlecht spelen of jij, Mbark, voor Standard?

Defour: 'Ik denk dat dat moeilijk wordt. Ik heb niets tegen Anderlecht, maar ik zie niet in waarom ik naar Anderlecht moet gaan. Vroeger was een overstap van Standard naar Anderlecht makkelijker omdat Anderlecht toen nog een trapje hoger stond. Op dit moment denk ik niet dat Standard iemand naar Anderlecht laat gaan of omgekeerd. Tenzij één van de twee ploegen twintig of dertig miljoen betaalt.'

Boussoufa: 'Onze volgende stap is het buitenland. Ik zou niet weten waarom we nog naar een andere Belgische club zouden moeten verhuizen. Tenzij Steven misschien. Die heeft al een bewogen overstap van Genk naar Standard gemaakt (lacht). '

Mbark, jij kreeg bij Anderlecht Abdel Tantush als vaste begeleider. Heeft Standard dat ooit aan jou voorgesteld Steven?

Defour: 'Nee en ik denk ook niet dat Mbark een begeleider nodig heeft. Bij Anderlecht wordt alles veel meer uitvergroot. Als ze in een mindere periode zitten, nemen ze zulke maatregelen. Maar ik vraag me af wat zo'n begeleider moet doen. Mbark is oud genoeg om voor zichzelf te zorgen.'

Boussoufa: 'Tantush is een goede vriend van mij, maar ik heb geen begeleider nodig. Het had te maken met de Europese uitschakeling. Ik heb me er niet tegen verzet.'

Tot slot een uitspraak van Mbark, vlak voor de Gouden Schoen. 'Ik herken mezelf in Steven Defour. Iedereen denkt dat hij het moeilijk heeft omdat hij klein is, maar hij weet heel goed van zich af te bijten.' Is dat wat jullie het meeste bindt?

Defour: 'Als je klein bent, moet je vooral durven. Wij zijn spelers die, als het moeilijk loopt, durven de bal op te eisen en durven de moeilijke bal te geven. Dat zit gewoon in ons. Wij staan goed op onze benen en wij kunnen dat. Als je de kracht niet hebt om een speler gewoon omver te lopen, moet je het van iets anders hebben.'

Boussoufa: 'Lef is het belangrijkste. Zo ben ik ook opgegroeid. Als je bij ons in Amsterdam niet voor jezelf opkwam dan stopten ze je onder de grond. Je moest een Amsterdams lefgozertje zijn. En dat herken ik in Stevens karakter en zijn reacties op het veld. Als je ziet wat hij na Genk allemaal over hem heen heeft gekregen en toch op zijn benen is blijven staan, dan is dat sterk. Steven is van alle spelers in België de meest Amsterdamse lefgozer die er rondloopt. Hij is zelfs meer dan dat.'

Tegelijk zijn jullie misschien de twee best betaalde spelers in België. Brengt dat extra druk mee?

Defour: 'Je krijgt wat je verdient. We hebben een mooi contract gekregen omdat we daar hard voor gewerkt hebben. En onze clubs daar tevreden over zijn.'

Boussoufa: 'Als geld zo belangrijk zou zijn, ging ik naar de Arabische Emiraten. Het sportieve primeert. Ik probeer gewoon het beste van mijn carrière te maken en dan kan het zijn dat je goed geld verdient. Er kunnen niet veel spelers zeggen dat ze kampioen zijn geworden of de Gouden Schoen hebben gewonnen.'
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    RSCA -> En de rest... Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!